Folkemødet blev endnu en anledning til at tale om sundhedspolitik. Også for Stofskifteforeningen, som det sidste halve år har lobbyet for, at de danske politikere sætter penge af til at oprette et Nationalt Videncenter for Stofskiftesygdomme.

Af Julie Davey Dalsgaard Lund og Kristina Schønnemann Jensen

På Folkemødet på Bornholm var der den 13. juni lagt an til en debat om det danske sundhedsvæsen, da Sundhedsparlamentet havde inviteret Stofskifteforeningen til en paneldebat. Sammen med Gigtforeningen og Scleroseforeningen fik vi mulighed for at lufte vores oplevelser med sundhedssystemet gennem personlige patientberetninger og tage en debat med regionspolitiker Henrik Gottlieb Hansen, som er formand for hospitalsudvalget i Region Midtjylland for Socialdemokratiet, og Kristian Hegaard, der er byrådsmedlem og nyvalgt folketingsmedlem for Radikale om, hvordan det er at være patient i Danmark.

Og det er langt fra eneste gang, at Stofskifteforeningen det sidste halve år har forsøgt at få politikerne i tale. En af vores store mærkesager, som vi i øjeblikket taler varmt for på Christiansborg og på de øvrige politiske maneger, er at oprette et Nationalt Videncenter for Stofskiftesygdomme.

Vi mener, der er behov for et centralt sted, der kan opsamle og formidle ny viden om stofskiftesygdomme og behandling af sygdommene, blandt andet til og mellem læger og sygeplejersker. Et sådant center vil også kunne udpege nye forskningsområder og fungere som ankersted for de patientskoler, som Sundhedsministeriet og en udvalgt arbejdsgruppe har forsøgt at skitsere forud for Folketingsvalget.

Vi håber meget, at de mange samtaler med de danske beslutningstagere – på Solskinsøen eller på Christiansborg giver pote, så vi i Danmark får skabt bedre vilkår for de mange patienter med højt og lavt stofskifte.