Børn og stofskifte

De tre mest almindelige stofskiftesygdomme hos børn og unge er medfødt lavt stofskifte, erhvervet lavt stofskifte og højt stofskifte.

Hypothyreose

Lavt stofskifte er også kendt som Hypothyreose.
Det faglige navn for medfødt lavt stofskifte er Kongenit hypothyreose. Årligt kommer cirka 20 børn i Danmark til verden med lavt stofskifte.
Nogle børn udvikler nedsat stofskifte i løbet af barndommen. Denne sygdom hedder Hashimoto Thyreoiditis, men kaldes erhvervet lavt stofskifte.
Ved både erhvervet og medfødt lavt stofskifte producerer skjoldbruskkirtlen enten for lidt stofskiftehormon eller slet intet.

Hyperthyreose

Højt stofskifte er også kendt som Hyperthyreose.
Højt stofskifte forekommer ikke hos nyfødte, men er en sygdom, som typisk udvikles senere i livet. Hos børn kommer det høje stofskifte oftest af en autoimmun sygdom, der hedder Graves’ sygdom.
Har man højt stofskifte, producerer skjoldbruskkirtlen for meget stofskiftehormon.

Skjoldbruskkirtlen og stofskiftet

Skjoldbruskkirtlen er en lille kirtel, der sidder i det bløde punkt forrest på halsen mellem kravebenene. Kirtlen har samme form som en sommerfugl og hedder på latin Thyreoidea.
Skjoldbruskkirtlen producerer stofskiftehormonerne Triiodthyronin (T3) og Thyroxin (T4).
Hvor meget stofskiftehormon kroppen skal bruge og hvornår, styres af hormonet TSH, som hjernens hypofyse producerer. Stofskiftet reguleres altså i et samspil mellem hypofysen og skjoldbruskkirtlen.
Stofskiftehormonerne har en lang række funktioner afhængigt af hvilket organ eller celletype de virker på. Overordnet har disse hormoner medindflydelse på kroppens energiomsætning og er livsvigtige for os.

Feedback mekanisme mellem hypofysen og skjoldbruskkirtlen

Medfødt lavt stofskifte

Medfødt lavt stofskifte betyder, at barnet er født med nedsat funktion i skjoldbruskkirtlen og dermed får for lavt stofskifte. I fostertilstanden har barnet fået de nødvendige hormoner fra moderen, og derfor er det først efter fødslen, at barnet har brug for behandling.

Uanset hvad årsagen til nedsat stofskifte er, er behandlingen den samme. Kroppen skal have det hormon (T4), som barnet ikke selv danner, enten i pilleform eller mixtur. Det er vigtigt at komme hurtigt i behandling, fordi stofskiftehormonet T4 er afgørende for, at centralnervesystemet og væsentlige funktioner i kroppen udvikler sig, som de skal, i de første leveår.

Nyfødte med lavt stofskifte får som regel kun få og lette symptomer som for eksempel gulsot, men ofte når man som forældre ikke at bemærke symptomerne, inden sygdommen er opdaget hos barnet. Der er ikke grund til at frygte for barnets mentale eller fysiske udvikling.

Der kan være tre årsager til, at barnet har medfødt lavt stofskifte:

• Barnet er født uden skjoldbruskkirtel

• Barnets skjoldbruskkirtel er mindre end normalt og er ikke i stand til at producere tilstrækkeligt stofskiftehormon.

• Barnet har en skjoldbruskkirtel i normal størrelse, som ikke kan danne stofskiftehormonerne helt korrekt.

Hold dig opdateret

Stofskifteforeningens e-nyhedsbrev giver dig indsigt i forskning, behandling og et godt liv med stofskiftesygdomme. Du får e-nyhedsbrevet cirka hver anden måned.

Bekræft dit samtykke:

Når du har givet dit samtykke til, at vi må sende dig e-mails, accepterer du samtidig vores persondatapolitik, som du kan læse mere om på vores hjemmeside under: PERSON DATA.

Bliv medlem og lev bedre med din stofskiftesygdom

Som medlem af Stofskifteforeningen gør du livet bedre både for dig selv og for de 250.000 andre danskere, som har en stofskiftesygdom. Bliv medlem i dag.

Som medlem får du medlemsbladet ”Stof” fire gange årligt og løbende nyhedsbreve om seneste forskning, behandling og patienthistorier. Du kan også benytte dig af vores gratis telefonrådgivning og deltage i informationsmøder og webinarer.

Samtidig er du med til at støtte Stofskifteforeningens arbejde for, at patienter får en hurtig diagnose og de bedst mulige vilkår for at leve et godt liv med en stofskiftesygdom.

Ja tak,
send mig temanummer om kost

Udfyld formularen. Så sender vi dig en PDF med det populære temanummer om kost. Du siger samtidig ja tak til Stofskifteforeningens e-nyhedsbrev, som giver dig god indsigt i forskning, behandling og patienthistorier. Du får nyhedsbrevet cirka hver anden måned.

Bekræft dit samtykke:

Når du har givet dit samtykke til, at vi må sende dig e-mails, accepterer du samtidig vores persondatapolitik, som du kan læse mere om her

Bliv medlem og lev bedre med din stofskiftesygdom

For bare 250 kr. om året får du medlemsbladet ”Stof” fire gange årligt og løbende nyhedsbreve om seneste forskning, behandling og patienthistorier. Du kan også benytte dig af vores gratis telefonrådgivning og deltage i informationsmøder.