Ny start-up udvikler hjemmetest til patienter med for lavt stofskifte

Fra artikel bragt på DTU’s hjemmeside, februar 2022

Hjemmeovervågning af kroppens produktion af stofskiftehormon kan blive en realitet for mere end 200 millioner patienter, som lever med for lavt stofskifte. En ny digital start-up virksomhed fra DTU, HEI Therapeutics, er ved at udvikle verdens første hjemmeovervågningsløsning baseret på state-of-the-art mikroteknologi, kunstig intelligens og mikrofluidik, som er teknologi, der kan finde stoffer i meget små væskeprøver. Teknologien bruges for eksempel i covidtests.
”Cirka 200 millioner mennesker globalt, lider af for lavt stofskifte – hypothyroidisme, hvoraf mange har væsentligt dårligere livskvalitet end resten af befolkningen, men der har ikke været meget innovation i behandlingen, og der er ingen digitale værktøjer til hjemmeovervågning og personlig behandling på markedet. Derfor gik vi i gang med at undersøge sagen, og gennem forskellige bevillinger fra DTU har vi videnskabelige data, der tyder på, at vi kan tilbyde en løsning, der kan give bedre behandling for denne gruppe patienter,” siger den ene af stifterne professor Winnie Svendsen fra DTU Bioengineering.

Lavt stofskifte og nedsat livskvalitet

For lavt stofskifte eller hypothyreose skyldes at skjoldbruskkirtlen danner for lidt stofskiftehormon. Symptomerne er mangeartede og uspecifikke eksempelvis øget følsomhed over for kulde, vægtøgning, træthed og depression. Symptomerne fejlfortolkes ofte som anden sygdom, såsom stress, depression eller aldersrelaterede skavanker og mange patienter forbliver derfor u-diagnosticerede.

Selv når den korrekte diagnose er stillet, bliver mange patienter medicineret forkert og det fører til nedsat livskvalitet, nedsat arbejdsparathed og forhøjede risici for følgesygdomme og dødelighed.

Tæt samarbejde mellem universiteter, patienter, klinikere og andre eksperter

HEI Therapeutics løsning er baseret på en metode til at opdage det skjoldbruskkirtelhormon, der styrer stofskiftet, gennem en lillebitte chip lavet med patenteret teknologi, som oprindeligt er udviklet på DTU. Patienterne vil derfor selv kunne måle niveauet af stofskiftehormon og via en digital løsning, som også udvikles i virksomheden, vil de kunne spore hormonniveauer, velvære og symptomer for at gøre det nemmere for patienterne at optimere deres behandling i samarbejde med klinikere.

”Dette er et virkelig godt eksempel på at det kan betale sig at styrke innovationen på universiteterne og satse benhårdt på tætte samarbejder med patienter, klinikere og andre eksperter uden for universiteterne. Det er her universiteternes grundforskning og teknologiske landvindinger virkelig kan komme ud og gøre en forskel for mennesker,” siger Bjarke Bak Christensen, Institutdirektør, DTU Bioengineering om start-up virksomheden.

Virksomhedens løsning, som udvikles i tæt samarbejde med patienter og klinikere, giver patienterne bedre mulighed for at mestre deres tilstand og giver nye digitale værktøjer til kontinuerlig monitorering og behandling, forklarer Jesper Kimer, som er medstifter af HEI Therapeutics:

• Professor Steen Bonnema fra OUH arbejder sammen med DTU og HEI Therapeutics om projektet hjemmetestmåling

• Stofskifteforeningen har i 2019 støttet projektet med 40.000 kr.

• Meldingen fra DTU’s og HEI’s side er at prototypen er ved at være færdig

• Testen vil fungere som en blodsukkermåling (stik i fingeren), og resultatet vil være koblet til en smartphone

• Stofskifteforeningen har tilbudt at hjælpe med patientkontakt for at gøre det mest muligt brugervenligt og relevant

”Jeg har været en del af udviklingen af patientfokuserede digitale sundhedstilbud i relaterede industrier og set styrken af patientens empowerment på egen hånd. Det flytter nålen med hensyn til medicinsk compliance og sundhedsmæssige resultater. En stor fordel ved digitale løsninger er flere og realtids patientdata, som vi mener vil muliggøre individualiseret behandling og kontinuerlig pleje i området på længere sigt. De rigtige værktøjer er ikke tilgængelige for patienter med for lavt stofskifte i dag.

Novo Nordisk og andre store virksomheder har over de sidste 10 år udviklet værktøjer til selvmåling for diabetes, og disse værktøjer har væsentligt forbedret behandlingen af diabetespatienter. Patienterne har fået større kontrol over beslutninger og handlinger, der påvirker deres helbred, hvilket også burde være en realitet for patienter, der lider under følgerne af for lavt stofskifte. Det ville være fantastisk, hvis vi kunne gøre en væsentlig forskel for hundreder af millioner af stofskiftepatienter.”

Venture Lab gør det muligt at tage et produkt videre fra idéfasen

HEI Therapeutics blev i 2021 optaget i BII Venture Lab, som har til formål at hjælpe nye start-ups i den tidlige udviklingsfase. Virksomheden fokuserer pt. på at færdiggøre teknologien og prototypen for at begynde prækliniske forsøg i hospitalsmiljøer, for at opbygge klinisk evidens. Herefter skal forsøgene gentages med henblik på at optimere brugervenligheden for patienterne og at møde myndighedernes krav til medicinsk udstyr.

”Vi er meget glade for at være med i Venture Lab, som netop giver os de rammer vi har brug for til at kunne tage vores produkt videre fra idéfasen. Vi håber at komme med i Creation House, som er et andet BII program, og herigennem at få vores produkt klar til godkendelse i 2024,” siger Winnie Svendsen.

Jeg har været en del af udviklingen af patientfokuserede digitale sundhedstilbud i relaterede industrier og set styrken af patientens empowerment på egen krop.
Jesper Kimer, medstifter af HEI Therapeutics