Mor og datter med stofskiftesygdom

Charlotte Liva fik diagnosen Hashimotos Thyreoiditis i år 2015, hendes datter fik diagnosen en smule tidligere. I dag, fire år efter, er ringen nu sluttet. Charlotte Liva har løftet sin egen livssituation og samtidig brugt det voksende overskud til at gøre en indsats for andre med stofskiftesygdomme tæt inde på livet i hendes arbejde i Stofskifteforeningen.

Hashimoto Thyreoiditis ( lavt stofskifte) fik diagnosen i 2015

Mor til en stofskiftesyg

For små fire år siden var Charlotte Liva pludselig forælder til en teenager, der skulle have livslang medicin for lavt stofskifte. Kort tid efter blev hun selv diagnosticeret med Hashimotos Thyreoiditis:

”Jeg læste, hvad der var at finde om denne autoimmune sygdom, der resulterer i et for lavt stofskifte, og fandt selvfølgelig Stofskifteforeningens hjemmeside, der annoncerede, at nu var der snart medlemsmøde og generalforsamling. Kort tid efter blev jeg suppleant i bestyrelsen”, fortæller Charlotte Liva.

”Jeg læste, hvad der var at finde om denne autoimmune sygdom, der resulterer i et for lavt stofskifte, og fandt selvfølgelig Stofskifteforeningens hjemmeside”

Ventede 30 år på en diagnose

Det hele begyndte for cirka 30 år siden, hvor Charlotte Liva var med i det forskningsprojekt, hvis resultat blev, at der blev tilsat jod til salt herhjemme for at mindske antallet af mennesker, der fik for højt stofskifte. I den forbindelse fandt lægerne ud af, at Charlotte Liva skulle have tjekket sit stofskifte to gange om året, fordi hun var i risikozonen for at få en stofskiftesygdom:

”Det gjorde jeg så troligt i næsten 30 år, mit TSH blev målt, men ikke mine antistoffer. Det vil sige de antistoffer, der viser, om jeg skulle have den autoimmune sygdom Hashimotos Thyreoiditis. Den blev først målt, da jeg selv satte mig ind i stoffet i forbindelse med mit barns stofskiftesygdom. Det blev konstateret, at jeg også skulle have medicinen, givetvis et par årtier for sent”, forklarer Charlotte Liva.

Charlotte Liva havde haft alle symptomerne meget længe, hun var i fleksjob, meget træt, hukommelsen haltede det med og så videre. Og der skulle gå noget tid, før Charlotte Liva fik det bedre:

”Medicinen (Euthyrox) har virket fint for mig, og efter de godt tre år der er gået, er energi og overskud vendt tilbage. Det er jeg meget taknemmelig for. Det har ændret mit liv markant”, siger Charlotte Liva.

Medicinen gav Charlotte Liva overskuddet tilbage

Her efter de første fire år i behandling er Charlotte Liva fyldt med energi, har et fuldtidsjob og eget firma, hvor hun arbejder som koordinator for en af vores folkekære musikere og giver inspirationssamtaler og coaching til mennesker, der skal skabe et nyt liv, fordi livet har ramt dem. Der skal, om man så må sige, læres at danse en ny dans med livet.

”Overskuddet er ikke til at tage fejl af. Samtidig kommer sorgen over ’tabt liv’ væltende, når jeg mindst venter det. Vrede over, at de rette prøver ikke blev taget i tide, ked af de konsekvenser, det har haft for mit liv og for mine nærmeste, at jeg i mange år ikke har haft det overskud, jeg har i dag, hvor medicinen og min livsstil støtter mig”, fortæller Charlotte Liva.

Men i dag er hun også meget taknemmelig over, at diagnosen nu er der, medicinen har fået lov at virke og hun har det godt:

”Jeg folder mig ud, så meget jeg overhovedet kan – livet skal leves. I dette år har jeg fået mulighed for at rejse til Argentina og bo i et år – jeg tager firmaet med under armen og bruger nettet til at have samtaler over den store dam. Samt ikke mindst kontakt med mine nærmeste. Det overskud jeg har i dag, er jeg ikke i tvivl om har sit afsæt i en velreguleret behandling og et godt samarbejde med min læge”, slutter Charlotte Liva.

Det overskud jeg har i dag, er jeg ikke i tvivl om har sit afsæt i en velreguleret behandling og et godt samarbejde med min læge”.