Anmeldelse: Tarme i Topform

Af Helene Krammer Andersen

Anmeldelse: ”Tarme i Topform” af Irene Brøndum, Majbritt L. Engell og Prof. Oluf Borbye Pedersen

Bogen henvender sig til læsere, der er interesserede i, hvordan tarmbakterier har indflydelse på sundheden og indeholder ud over fakta også en kogebog med 60 opskrifter og en komplet kostplan til fire uger.

Irene Brøndum, der er redaktør på magasinet ”I Form” har skrevet bogen sammen med Professor Oluf B. Pedersen og kostvejleder Majbritt L. Engell. Den er i alt 252 sider og falder i to dele. De første 106 sider består af ni kapitlers fakta, resten af bogen udgøres af opskrifter og madplan.

Bogen er velskrevet og gennemarbejdet. I de første fem kapitler tager Irene Brøndum udgangspunkt i sit eget liv og fører på humoristisk vis læseren igennem en blanding af fakta, forskning og personlige oplevelser. Hun beskriver, hvor mange forskellige bakterietyper, mennesket ideelt set bør have i tarmene, hvad deres funktioner er, og hvordan de menes at påvirke os både fysisk og psykisk. Denne del af bogen indeholder et væld af navne på bakterier, hormoner, proteiner mv., hvilket kan være temmelig uforståelige, men det opvejes fint af bogens korte afsnit, gode overskrifter og illustrationer, som letter læsningen. Den er på ingen måde svær at komme igennem.

Kapitel 6 er overladt til professor Oluf B. Pedersen, der forsker i menneskets tarmbakterier og på interessant vis fortæller om sin egen erfaring med kost. Kapitel 7 gennemgår et 14-dages forsøg, hvor Irene Brøndum og tre andre kvinder afprøver bogens tarmvenlige kost. Alle fire kvinder fik målt bakteriediversiteten før og efter forsøget, og ikke alene øgedes bakteriediversiteten, balancen mellem bakterierne forbedredes også. Desuden oplevede de alle at være mindre oppustede, trætte og i dårligt humør. Nogle tabte sig, én slap af med eksem og alle fire fik mere energi. Det lyder lovende!

Derfor har jeg også selv afprøvet bogens principper: ”Grønt, groft og glutenfrit”. Jeg er ikke gået fuldstændig fanatisk til værks, for som forfatterne skriver : ”Lad dig inspirere af vores madplan og vælg de opskrifter du vil starte med, så du ikke køber ind til alle bogens opskrifter og ender med at smide ud…”

Jeg har afprøvet – og udsat min familie (mand og to børn) for bla. ”Chili con kalkun-carne”, ”Omelet med asparges”, ”Avocado-dip” og ”Æggemuffins med kalkun og ost”. Vi har nydt retterne, den yngste på 8 år har været lidt udfordret, synes hun, men jeg selv har mærket, at min krop og især mave/tarm-regionen har det bedre. Mange flere tarmvenlige opskrifter venter!

Hold dig opdateret

Stofskifteforeningens e-nyhedsbrev giver dig indsigt i forskning, behandling og et godt liv med stofskiftesygdomme. Du får e-nyhedsbrevet cirka hver anden måned.

Bekræft dit samtykke: