Frivilligt arbejde forlænger livet

Af Bente Lasserre

Anmeldelse af ”Yngre med årene” – bogen er skrevet af professor Bente Klarlund fra Rigshospitalet og bygger på evidensbaseret viden.

Jeg er sædvanligvis ikke til selvhjælpsbøger, men min opmærksomhed blev alligevel fanget af overskriften ”Yngre med årene”. Jeg besluttede straks, at den bog måtte jeg som en engageret frivillig hellere læse – og det er et valg, jeg ikke har fortrudt.

Telomererne påvirkes af vores livsstil

Har vi ikke alle oplevet at møde en gammel klassekammerat og så bagefter tænkt, at ”han/hun er godt nok kommet til at se gammel ud”, mens vi tjekker vores eget udseende i spejlet? Hvorfor ældes nogle mennesker hurtigere end andre, og hvad kan man gøre for at udsætte aldringen? Netop kroppens aldring skriver Bente Klarlund om i bogen, og hendes teori er videnskaben bag telomererne.

Telomererne sidder som forlængelser på enden af vores kromosomer. Hver gang en celle deler sig, ryger der et stykke telomer. Når telomererne når en kritisk kort længde, dør cellen. Man kan sige, at vores celler er udstyret med et slags klippekort, og for hver celledeling ryger der et klip. Heldigvis kan vi med vores livsstil påvirke telomererne, så cellerne deler sig i et langsommere tempo. Derved ældes vi ikke for hurtigt – og gevinsten er, at vi kan udsætte den alder, hvor vi begynder at skrante.

KRAM

En anden del af teorien om aldring i Bente Klarlunds bog er betydningen af vores KRAM-vaner: Kost, Rygning, Motion og Alkohol. I bogen påpeger Bente Klarlund vigtigheden af at spise sundt, undgå rygning, drikke moderat og motionere 30 minutter dagligt. På den måde er man godt på vej, men det vidste vi jo nok i forvejen.

Anti-inflammatorisk kost

Hver tredje dansker har ifølge ”Yngre med årene” en kronisk inflammation i kroppen, og det er også med til at ælde kroppens celler hurtigt.  Bente Klarlund er derfor fortaler for anti-inflammatorisk kost. Det er ikke bare gode kostråd, det er det også, men der er også begrebet ”det kærlige måltid”: at måltidet er et symbol på de følelsesmæssige relationer i familien og vennekredsen, og at det er med til at skabe fællesskab.

• Titel: Yngre med årene

• Forfatter: Professor Bente Klarlund

• Forlag: Gyldendal, 248 sider

• Vejl. pris: 249,95 kr.

Frivilligt arbejde forlænger livet

Det leder videre til vores mentale sundhed, og herfra kommer bogens overskrift om det frivillige arbejde, der forlænger livet. Det er måske at sætte tingene lidt på spidsen, men i bogen pointeres det, at det at være noget for andre giver én mening med livet, og mening i livet holder mennesker levende. Det er måske ikke typisk det, man behandler i lignende selvhjælpsbøger.

Optimist eller pessimist?

Bente Klarlund skriver også om optimisme og en optimistisk livsholdning. Faktisk har optimister en lavere dødelighed end pessimister. Forskellen i leveår kan være op til syv år, hvilket da er noget tankevækkende.

Gode råd og evidensbaseret viden

Bogen er skrevet i et klart og forståeligt sprog med en fin emneopbygning, hvor der forklares grundigt, og der er løbende konklusioner ved hvert emne.

Det tiltaler mig, at der er tale om gode råd, som faktisk er til at implementere i sin hverdag. Jeg er i hvert fald blevet mere bevidst om, hvilke ændringer jeg kan lave i mit liv for at få flere ”skrantefri” år, som hun udtrykker det. Der er ingen moralske løftede pegefingre, men gode forklaringer og praktiske eksempler fra hendes eget liv.

Til sidst i bogen er der ikke mindre end ni sider med kildehenvisninger. Her er ikke tale om de sædvanlige selvhjælpsbøger af den mere lette genre, men om evidensbaseret viden. Som der står i bogens forord: Ungdommens kilde er fundet! Den består af forskningsbaserede livsstilråd, der styrker den fysiske og mentale sundhed.

Tilbage til overskriften om det frivillige arbejde, der forlænger livet. Med foreløbig 24 år som bestyrelsesmedlem i Stofskifteforeningen samt diverse børnehave-, skole- og grundejerforeningsbestyrelser ser jeg frem til at få et langt liv.

Bente Klarlunds 10 råd, hvis du vil øge sandsynligheden for at få et langt liv med færre skranteår

1. Drop tobak i enhver form
  2. Dyrk motion mindst 30 minutter hver dag og gerne mere. Få pulsen op mindst to gange om ugen.
  3. Spis først, når du er sulten. Spis varieret, mest grønt, og ikke for meget
  4. Drik vin i moderate mængder, fordelt over hele ugen
  5. Minimer din udsættelse for støj og forurening
  6. Tag vare på din mentale sundhed. Vær optimistisk og undgå unødig bekymring
  7. Sov rigeligt, mindst syv timer i døgnet
  8. Tro på noget. Oplev ærefrygt
  9. Gør noget meningsfyldt for dig selv eller andre
  10. Dyrk familie og venner. Og sæt dem gerne i kalenderen.