Stofskifteforeningen deltager, når der er høring om thyroid i næste uge

Hvordan og hvornår behandler vi i Danmark stofskiftepatienter med thyroid? Det er hovedspørgsmål, som bliver behandlet på en høring tirsdag d 26. Februar på Christiansborg.
På høringen er både fagpersoner og patientforeninger og andre interessenter inviteret til at give sit besyv med om, hvordan de ser behandling med thyroid til patienter, der ikke har gavn af den gængse behandling. Også Stofskifteforeningen har fået taletid på høringen.
“Emnet er meget relevant, for vi i Danmark har en mindre patientgruppen, som oplever stadig at være syg, selvom de modtager en behandling for deres lave stofskifte. Det skal vi tage meget alvorligt, men omvendt der er forbundet alvorlige bivirkninger ved behandlingen med thyroid. Derfor hilser vi i Stofskifteforeningen høring meget velkommen. Vi håber, at vi alle kan blive klogere på, dels hvordan det føles at være patient med nedsat livskvalitet, og hvilke lægefaglige kvaler speciallægerne ser ved denne behandlingsmulighed,” siger næstformand Julie Davey Dalsgaard Lund fra Stofskifteforeningen.
Høringen lægger sig op af det eftersyn af behandlingen af patienter med lavt stofskifte, som sundhedsminister Ellen Trane Nørby satte i værk i august 2018.