Indlæser Begivenheder

HUSK TILMELDING – MEDLEM

HUSK TILMELDING – IKKE MEDLEM

PROGRAM

Oplægsholderne er læger fra Århus Universitetshospitals Stofskifteklinik: læge Marianne Thvilum, 1. reservelæge Diana Grove og overlæge Eva Ebbehøj.

• Velkomst ved formand Julie Davey Lund
  • Stofskiftet kort fortalt: En gennemgang af, hvordan stofskiftet fungerer, hvad fortæller TSH og stofskiftehormonerne, og hvordan virker feedback-mekanismen.
  • Klogere på højt stofskifte: Hvad er årsagerne til højt stofskifte, hvor hyppig en sygdom er det, hvilke symptomer kan man opleve, og hvordan behandles højt stofskifte.
  • Klogere på lavt stofskifte: Hvad er årsagerne til lavt stofskifte, hvor hyppig en sygdom er det, hvilke symptomer kan man opleve, og hvordan behandles lavt stofskifte.
  • Hør om den nyeste forskning.
    • Forskningsprojektet DAGMAR, hvor man har undersøgt hvordan højt stofskifte af typen Graves’ sygdom påvirker en lang række af kroppens organer. Man har undersøgt effekten af stofskifte-dæmpende medicin på bl.a. muskelstyrke, balance, blodtryk og livskvalitet og kan vise en markant effekt af behandlingen. Ved Diana Grove.
    • Resultaterne af danske registerstudier af patienter med stofskiftesygdom med fokus på langtidskonsekvenserne af for lavt stofskifte. Ved Marianne Thvilum.
    • Kommende projekt om behandling af for lavt stofskifte. Ved Eva Ebbehøj.
  • Afrunding ved formand Julie Davey Lund

Del denne side!