Der er nu ét år siden, at Covid-19 lukkede Danmark ned første gang. I Stofskifteforeningen bliver vi jævnligt kontaktet med spørgsmål om Covid-19, og vi får heldigvis god hjælp fra ETA, som er den europæiske sammenslutning af stofskiftelæger.

Af Karin Toftegaard Matthiesen

ETA’s anbefalinger til stofskiftepatienter

Hos ETA (European Thyriod Association) har man siden begyndelsen af 2020 vejledt de stofskiftepatienter, som helt naturligt har stillet spørgsmål ved, hvad Covid-19-pandemien betyder for dem som stofskiftepatienter.

Ikke større risiko som stofskiftepatient

Fra ETA’s side holder man fast i, at stofskiftepatienter generelt ikke ser ud til at være i større risiko end andre.

Det lyder blandt andet fra ETA, at:

• Covid-19 rammer alle aldersgrupper
  • det som oftest er folk over 70 år, der bliver indlagt i forbindelse med sygdommen
  • der i alle aldersgrupper er større risiko for at udvikle et alvorligt sygdomsforløb i forbindelse med Covid-19, hvis man i forvejen lider af en kronisk sygdom, har svækket immunforsvar, lungesygdom, diabetes, er overvægtig, har kræft eller ryger
  • der endnu ikke forelægger studier af, om patienter med autoimmune sygdomme (som for eksempel Hashimotos og Graves) har højere risiko for at få Covid-19. Disse patienter skal indtil videre betragtes som værende i risikogruppe ”lav” eller ”middel” på grund af forstyrrelsen i deres immunsystem
  • man som stofskiftepatient skal fortsætte med at tage medicin og gå til blodprøvekontrol, som man plejer

Følg anbefalingerne og husk den sunde livsstil

Vi kender efterhånden devisen fra de danske sundhedsmyndigheder, men ikke desto mindre er anbefalingen fra ETA de samme:

• følg de aktuelle råd fra sundhedsmyndighederne
  • bliv hjemme så meget, som det er muligt
  • hold afstand til andre mennesker

Desuden minder ETA os om, at det er vigtigt med en sund livsstil; herunder at spise en sund kost, at få tilstrækkeligt med søvn og undgå rygning. En sund livsstil styrker nemlig immunforsvaret og er med til at mindske risikoen for at blive syg.

Læs mere på ETA’s hjemmeside eurothyroid.com