Er autoimmune sygdomme arvelige ?

Har du tænkt over, om dine forældre eller bedsteforældre har en autoimmun sygdom? Eller om dine børn eller børnebørn måske også er ramt?

Af Helene Kremmer Andersen og Julie Davey Lund

Vi kommer ikke uden om det: Autoimmune sygdomme kan være arvelige. Årsagen til, at nogle patienter får en autoimmun sygdom, kendes ikke – selvom der forskes flittigt i emnet. Der kan ligeledes ikke siges noget generelt om, hvordan en autoimmun sygdom forebygges eller dæmpes. Men vi ved, at sådanne sygdomme kan være arvelige. Det vil med andre ord sige, at hvis der findes en autoimmun sygdom i familien, er der højere risiko for, at et familiemedlem også udvikler en.
Det vil ikke nødvendigvis være den samme type sygdom, som allerede findes i familien – det kan blot være en af de mange andre autoimmune sygdomme, der findes.
Når diagnosen ”autoimmun sygdom” er stillet, skal man ligeledes vide, at man som patient godt kan blive ramt af mere end én autoimmun sygdom. Det er derfor en god idé at sætte sig ind i, hvilke andre autoimmune sygdomme der findes og holde øje med symptomerne. Heldigvis får de færreste mere end én autoimmun sygdom.

Photo by Liane Metzler on Unsplash

Hold dig opdateret

Stofskifteforeningens e-nyhedsbrev giver dig indsigt i forskning, behandling og et godt liv med stofskiftesygdomme. Du får e-nyhedsbrevet cirka hver anden måned.

Bekræft dit samtykke: