Apotekets medicinsamtale – et gratis tilbud til dig

I forbindelse med vores politiske arbejde i Stofskifteforeningen har vi fået kontakt til Danmarks Apotekerforening. De har oplyst, at apotekerne har et tilbud til kronikere og ny-diagnosticerede, nemlig ”medicinsamtaler”.

Stine Fabricius, som er Sundhedsfaglig konsulent i Danmarks Apotekerforening, fortæller mere om medicinsamtalerne:

En stor omvæltning

Det kan være en stor omvæltning at få at vide, at man har en stofskiftesygdom og derfor skal tage medicin – enten livslangt eller i en længere periode. Og selvom man har taget medicin mod sin sygdom i mange år, kan det stadig være forbundet med udfordringer. På apoteket kan du få en gratis medicinsamtale med en farmaceut, som hjælper dig med de gode medicinvaner.

”En tablet en halv time før morgenmaden”. Sådan kan en medicindosis lyde, og umiddelbart virker det jo både simpelt og lige til. Virkeligheden er ofte bare anderledes, og det kan der være flere årsager til. Måske er dosis ikke ’bare’ en tablet daglig, men én tablet den ene dag og to den anden dag. Måske glemmer man at få taget medicinen, fordi noget forstyrrede den daglige rutine. Det kan også være, man er usikker på noget omkring medicinen, og derfor ikke har lyst til at tage den. Uanset er du ikke alene, og du kan få hjælp på apoteket, både hvis du har spørgsmål til din medicin eller har brug for hjælp til at få gode vaner omkring det at tage medicin.

En vigtig snak om din medicin

Er man ny medicinbruger, er det vigtigt at få en god start med behandlingen. Som mere rutineret bruger kan man også opleve udfordringer med at få taget medicinen, og det er vigtigt, man får taget hånd om dem. Fælles for al medicin er nemlig, at det virker bedst, hvis den bliver taget, som den skal.

Apoteket tilbyder en gratis samtale med en farmaceut om din medicin, og der findes to slags:

• Medicinsamtalen til dig, der inden for de sidste seks måneder har fået konstateret en stofskiftesygdom og derfor har fået ny medicin. Målet er hjælpe dig godt i gang med din medicin.
  • Medicinsamtalen til dig, der i mindst 12 måneder har fået medicin mod en stofskiftesygdom og oplever udfordringer i at få taget medicinen som aftalt med lægen. Målet er at støtte dig i at få gode vaner omkring medicinen.
  • Apoteket tilbyder to slags medicinsamtaler:

Spørg på apoteket

Når du henter din medicin på apoteket, er det farmakonomer og farmaceuter, du møder, og du kan altid stille dem de spørgsmål, du måtte have til din medicin. Spørg også gerne efter en medicinsamtale, hvis du tænker den kunne være noget for dig.

Du kan læse mere på apoteket.dk/medicinsamtale

Foto: Hanne Loop